29 listopada 2022 roku w Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie odbyła się konferencja inaugurująca nowe przedsięwzięcie stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny. Chodzi o Centrum Kryzysowe – profesjonalną platformę internetową dedykowaną pacjentom onkologicznym. Projekt powstał, aby przeprowadzać osoby potrzebujące wsparcia informacyjnego na temat choroby nowotworowej przez proces leczenia.

Zagubienie, strach, złość, smutek, rozpacz, pustka – takie uczucia mogą towarzyszyć pacjentowi, gdy otrzymuje diagnozę „rak”. Jakie pytania przychodzą mu do głowy? Gdzie powinien szukać odpowiedzi? Centrum Kryzysowe dla pacjentów onkologicznych pomoże oswoić się ze świadomością pojawienia się choroby.

Osoba, która słyszy diagnozę „rak” czuje się bardzo zagubiona. Pojawia się paraliżujący strach oraz wiele pytań. Gdzie mam się udać? Jakie badania powinnam wykonać? Jak będzie wyglądało moje leczenie? Jakie mam szanse na przeżycie? Czy moją chorobę uda się wyleczyć? Co mam dalej robić? Wiele z tych pytań pozostaje bez odpowiedzi, a pacjenci i ich bliscy czują się zagubieni w systemie opieki zdrowotnej. Chcemy to zmienić. Będziemy mówić wprost, aby nie pozostawiać pytań bez odpowiedzi. Właśnie po to powstało Centrum Kryzysowe dla chorych na raka – tłumaczy Elżbieta Kozik, prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.

Portal onkologiczny zwrotnikraka.pl jest patronem medialnym projektu Centrum Kryzysowego dla pacjentów onkologicznych.

PRZEJDŹ DO: NAJNOWSZE INFORMACJE
Centrum Kryzysowe dla chorych na raka

Centrum Kryzysowe dla chorych na raka

Centrum Kryzysowe to internetowa platforma, która w sposób kompleksowy i merytoryczny, realizowany we współpracy z ekspertami oraz specjalistami z dziedziny medycyny, odpowie na potrzeby pacjentów onkologicznych i pomoże im przejść, krok po kroku, przez wszystkie etapy choroby.

Strona www.centrumkryzysowe.org.pl zawiera bazę wiedzy dotyczącą raka jajnika, raka piersi oraz raka płuc. Stopniowo będą dodawane informacje o kolejnych typach nowotworów. Centrum Kryzysowe dla chorych na raka zostało przygotowane we współpracy z pacjentkami, które pomogły ułożyć treści na stronie w przyjazny dla użytkownika sposób.

Pacjent i jego bliscy znajdą w Centrum Kryzysowym najważniejsze informacje o:

  • ścieżce diagnostyki i leczenia krok po kroku, w postaci aktualizowanych tekstów i materiałów video przygotowywanych we współpracy z ekspertami,
  • ośrodkach onkologicznych, które zapewniają najwyższe standardy diagnostyki i leczenia w danym nowotworze,
  • badaniach, które powinny zostać wykonane w trakcie diagnostyki i procesu leczenia,
  • wsparciu psychologicznym i socjalnym dla pacjentów oraz ich opiekunów.

W styczniu 2023 roku zostanie uruchomiona infolinia, która będzie dodatkowym wsparciem dla pacjentów i ich bliskich, a kolejnym krokiem będzie sukcesywne uzupełnianie bazy wiedzy na platformie.

ZOBACZ: WSPARCIE W CHOROBIE NOWOTWOROWEJ

Centrum Kryzysowe dla pacjentów onkologicznych

Nowa platforma PARS dla pacjentów onkologicznych powstała we współpracy z ekspertami medycznymi, którzy tworzą Radę Naukową Centrum. To pokazuje, że została ona stworzona w sposób rzetelny, przejrzysty i z należytą dbałością o treści, które zostały na niej udostępnione.

Edukacja pacjenta to bardzo ważny element skutecznego procesu diagnostyczno-terapeutycznego i jest podstawą dobrej organizacji systemu opieki zdrowotnej. Centrum Kryzysowe doskonale zaspokaja potrzeby pacjentów onkologicznych dotyczące edukacji. Będzie wsparciem także dla lekarzy, ponieważ informacje tam zawarte uzupełnią te przekazywane w gabinecie podczas wizyty i rozmowy z chorym. Wiedza zgromadzona na platformie została przygotowana przez ekspertów medycznych, a więc jest wiarygodna i rzetelna, co w czasach mnóstwa informacji w przestrzeni publicznej jest kluczowe – komentuje prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.

Leczenie przeciwnowotworowe przechodzi obecnie ogromną ewolucję. Proces diagnostyczny jest złożony i w zależności od sytuacji jest wiele dróg postępowania. Dynamicznie zmieniają się także możliwości i metody leczenia. Otwiera to wiele szans, a jednocześnie może stanowić wyzwanie, aby się w tym procesie odnaleźć. Jest wiele dowodów naukowych na to, że pacjent świadomy, czyli taki, który ma wiedzę zarówno o chorobie, jak i o postępowaniu diagnostycznym czy terapeutycznym, lepiej odnajduje się w procesie leczenia i lepiej rokuje. Centrum Kryzysowe to miejsce, gdzie pacjent onkologiczny w łatwy sposób znajdzie sprawdzone informacje dotyczące diagnostyki, leczenia, a także ośrodków, które powinien wybrać w leczeniu swojego nowotworu – podsumowuje prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski, konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej.

Centrum Kryzysowe – infolinia dla pacjentów z nowotworem

Centrum Kryzysowe to platforma na której pacjenci onkologiczni oraz ich bliscy znajdą pomoc on-line w przejściu krok po kroku przez wszystkie etapy choroby. Od 24 stycznia 2023 możliwa jest także rozmowa z pracownikami Centrum, bo została uruchomiona specjalna infolinia telefoniczna dla pacjentów z nowotworem.

Od poniedziałku do piątku w godzinach 17:00-19:00 będzie można zadzwonić pod numer 22 105 55 30 i poprosić o pomoc. Osoby obsługujące infolinię mają przygotowanie psychologiczne.

Będę po drugiej stronie telefonu, aby wysłuchać i udzielić jak najbardziej precyzyjnych informacji. Chcę
towarzyszyć osobom, które doświadczają choroby, aby miały wsparcie i wiedziały, że nie są same – tłumaczy Pani Agnieszka z infolinii Centrum Kryzysowego.

ZOBACZ: CZY ZNASZ PIERWSZE OBJAWY RAKA?