Rusza kolejna odsłona kampanii edukacyjnej RAKOOBRONA, która dotyczy profilaktyki przeciwnowotworowej i jest skierowana jest do młodzieży w wieku 14-19 lat. W ramach tegorocznej letniej akcji tzw. Czarny Namiot RKBN pojawi się na plażach oraz na festiwalach muzycznych. Organizatorzy RAKOOBRONY pragną informować odwiedzających o nowotworach i sposobach zapobiegania chorobie onkologicznej, rozdawać ulotki informacyjne oraz darmowe próbki kremów z filtrem UV. Przygotowana zostanie również specjalna strefa relaksu na rakoobronowych leżakach z możliwością zagrania w grę RKBN Defenders i sprawdzenia wiedzy o czerniaku złośliwym.
Dlaczego Fundacja Rosa promuje profilaktykę związaną z czerniakiem? Ponieważ jest on jednym z najgroźniejszych nowotworów złośliwych, a jego wczesne wykrycie daje możliwość wyleczenia nawet w 90% przypadków. –Chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważne jest świadome przebywanie na słońcu oraz stosowanie zabezpieczeń przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB – smarowanie się kremami z filtrem, zakrywanie podejrzanych zmian skórnych czy noszenie dobrych okularów przeciwsłonecznych. Poza tym, poprzez nasze działania, nakłaniamy do regularnych badań kontrolnych, pomagających wykryć niepokojące zmiany we wczesnym, a więc w większości przypadków uleczalnym, stadium – wyjaśnia Marta Kopanicka, szefowa kampanii RAKOOBRONA
KAMPANIA RAKOOBRONA – CZARNY NAMIOT RKBN 2015
Tour czarnego namiotu po Polsce rozpocznie się 17 lipca na rynku w Bolkowie. 25 i 26 lipca z badań pod kątem czerniaka skóry skorzystają uczestnicy Powidz Jam Festiwal i Powidzkiego Biegu Po Zdrowie. Kilka dni później zespół Rakoobrony przeniesie się do Kostrzyna nad Odrą, by od 29 lipca do 1 sierpnia edukować woodstockowiczów na temat profilaktyki onkologicznej w strefie NGO w Akademii Sztuk Przepięknych. W połowie sierpnia czarny namiot stanie na plażach Trójmiasta, a na zakończenie lata – 22 i 23 sierpnia – przy wrocławskiej Hali Stulecia w ramach Lata na Pergoli.
– W ubiegłym roku nasz czarny namiot cieszył się dużym zainteresowaniem, dlatego postanowiliśmy powtórzyć Letnią Akcję Edukacyjną. W te wakacje pojawimy się nie tylko na plażach, ale również na festiwalach muzycznych. Zapraszamy serdecznie na nasze stoisko – mówi Marta Kopanicka.
- 17-18.07.2015; Castle Party Festival; Rynek w Bolkowie; godz. 11.00–16.00
- 25.07.2015; Powidz Jam Festiwal; Powidz Dzika Plaża; godz. 11.00–18.00
- 26.07.2015; Powidz Jam Festiwal; Powidz Dzika Plaża; godz. 09.30–15.30
- 29.07–01.08.2015; Przystanek Woodstock; Strefa NGO; godz. 11.00–16.00
- 10.08–11.08.2015; Plaża Jelitkowo w Gdańsku, godz. 11.00–16.00
- 12.08–13.08.2015; Plaża przy Molo w Sopocie, godz. 11.00–16.00
- 14.08–15.08.2015; Plaża Śródmieście w Gdyni, godz. 11.00–16.00
- 22.08–23.08.2015; Lato na Pergoli, Hala Stulecia we Wrocławiu
KAMPANIA RAKOOBRONA – INFORMACJE
Polskim nastolatkom nowotwór kojarzy się jednoznacznie: szpital, cierpienie i nieuchronna śmierć. Młodzież nie zna objawów choroby nowotworowej, uważa, że człowiek dowiaduje się o niej przypadkiem. Duża część sądzi, że rak jest nieuleczalny. Uczniowie mają trudności z posługiwaniem się poprawną terminologią onkologiczną, podaniem przyczyn choroby, a także sposobów zapobiegania i leczenia raka. Powyższe wnioski pochodzą z raportu jaki przedstawiła Fundacja Rosa oraz Fundacja Onkologiczna Dum Spiro-Spero w ramach kampanii edukacyjnej RAKOOBRONA.
W badaniu mającym na celu ocenę stanu świadomości młodych ludzi na temat chorób nowotworowych wzięło udział blisko 1500 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całego kraju. Zdaniem profesora Jacka Jassema, Prezesa Polskiego Towarzystwa Onkologicznego zaprezentowane dane są tym bardziej niepokojące, gdy zestawi się je z wynikami dotyczącymi zachorowań na nowotwory. Według statystyk, aż 70% palaczy zaczyna palić przed ukończeniem 18 roku życia, a co piąty gimnazjalista jest uzależniony od palenia papierosów. Prof. Jassem ostrzega: Szacuje się, że połowa z nich umrze przedwcześnie z powodu chorób odtytoniowych, m.in. raka płuc.
Przeprowadzone badania fokusowe stanowią punkt wyjścia kampanii informacyjno-edukacyjnej RAKOOBRONA. Projekt skierowany jest do osób młodych w wieku 14-19 lat i ma na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat chorób nowotworowych. Podstępny zabójca, agresywny przeciwnik oraz seryjny morderca – pod takimi hasłami kryją się trzy najpopularniejsze nowotwory: rak szyjki macicy, czerniak skóry oraz rak płuca, którym poświęcona jest RAKOOBRONA.
Działania informacyjno-edukacyjne w zakresie promocji wiedzy onkologicznej skierowanej do młodych ludzi są potrzebne. Wiedza jaką uczniowie wynoszą ze szkoły ma wciąż zbyt mało wspólnego z realnym życiem. Zdaniem onkologa klinicznego Tomasza Sarosieka: Nasz system edukacji uczy, jak rozmnażają się glony, poznajemy budowę pantofelka. A nie wynosimy ze szkoły wiedzy, że zmiana na skórze albo guzek na piersi to może być nowotwór.
AKCJA RAKOOBRONA – FILM GRA Z RAKIEM
W ramach kampanii Rakoobrona w polskich szkołach wyświetlany był specjalnie przygotowany dokument opowiadający historię osób chorujących na nowotwory. Jedną z jego bohaterek jest nieżyjąca już Katarzyna Markiewicz, uczestniczka programu „The Voice of Poland”, która chorowała na raka szyjki macicy.
Jak podkreśla Mariusz Bober z Fundacji Rosa – organizatora RAKOOBRONY: Dokument jest emocjonalny, ale był to świadomy wybór. Tylko językiem emocji możemy skutecznie dotrzeć do młodych. Film opowiada historie ludzi, którzy musieli podjąć walkę z rakiem, pokazuje jak bardzo ta walka jest nierówna i jak wiele zabiera człowiekowi. Zdecydowaliśmy się na mocny przekaz, bo chcemy wstrząsnąć młodzieżą i uświadomić im, że wbrew temu, co myślą, rak jest dla nich realnym zagrożeniem.
Więcej na www.rakooborna.pl
[youtube height=”350″ width=”500″]https://www.youtube.com/watch?v=BaJacSXFftE[/youtube]
zwrotnikraka.pl: „RAKOOBRONA – rak według nastolatka”, opracowała Aleksandra Sesiuk, Jarosław Gośliński
ZOBACZ: OBJAWY RAKA