Wystartowała IV edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej Servier – wyłącz raka!, która odbywa się pod hasłem Kolonoskopia to nie kosmos. Jej organizatorzy stawiają sobie za cel edukację w zakresie profilaktyki raka jelita grubego oraz przekonanie Polaków do wykonania badań profilaktycznych.

Hasło przewodnie Kolonoskopia to nie kosmos zwraca uwagę na fakt, że badanie kolonoskopowe nie jest czymś tajemniczym, niezrozumiałym, odległym, poza naszym zasięgiem, wręcz przeciwnie – jest najdoskonalszą metodą profilaktyki raka jelita grubego.

Rak jelita grubego jest trzecim najczęściej występującym typem raka na świecie. W 2020 roku zdiagnozowano prawie 2 miliony przypadków tego schorzenia.

Servier – Wyłącz Raka!

Servier – Wyłącz Raka! to ogólnopolska kampania profilaktyczno-edukacyjna, której celem jest promocja profilaktyki przeciwnowotworowej, podnoszenie świadomości społecznej Polaków w zakresie czynników ryzyka, a także motywacja do przełamania lęku i wstydu przed badaniami oraz podkreślanie znaczenia wczesnego wykrywania choroby w skutecznym jej leczeniu.

W tegorocznej edycji kampanii pod hasłem Kolonoskopia to nie kosmos organizatorzy podkreślają szczególną rolę profilaktyki w odniesieniu do czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i zwracają uwagę na niepokojące objawy, które mogą świadczyć o pierwszych symptomach choroby.

– W nawiązaniu do hasła tegorocznej kampanii, rak jelita grubego nie bierze się z księżyca. Wiemy jak bardzo potrzebna jest edukacja i nieustające podnoszenie świadomości społecznej w zakresie czynników ryzyka i profilaktyki raka jelita grubego, dlatego cieszymy się, że po dwóch latach przerwy spowodowanej trudnym czasem pandemii, wracamy z IV edycją. W tym roku Kampanię organizujemy głównie w przestrzeni online i pragniemy dotrzeć z naszym przekazem edukacyjnym do jak najszerszego grona odbiorców – wyjaśnia Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, organizator kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!”.

Patronat merytoryczny nad akcją objął Konsultant Krajowy ds. Onkologii Klinicznej,  Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.

Partnerami kampanii zostali: Fundacja Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Alivia Onkofundacja oraz Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!.

Portal onkologiczny zwrotnikraka.pl jest patronem medialnym akcji.

Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie: www.wylaczraka.pl.

kolonoskopia to nie kosmos kampania

Kolonoskopia to nie kosmos!

– Podobnie jak w poprzednich odsłonach, chcemy uświadamiać jak realnym zagrożeniem jest zachorowanie na raka jelita grubego, ale jednocześnie podkreślać, że można je ograniczyć poprzez zmianę zachowań i podejmowanie działań profilaktycznych. Z tego właśnie powodu drugim filarem Kampanii – obok edukacji – jest jak zawsze oferta bezpłatnych badań profilaktycznych. Tym razem zapraszamy gorąco do wykonania laboratoryjnego testu FIT, a w razie pozytywnego wyniku – również kolonoskopii – dodaje Ewa Ciepałowicz.

Kolonoskopia to badanie, które łączy w sobie jednocześnie elementy diagnostyki i pozwala na usuwanie polipów, które z czasem mogą ulec zezłośliwieniu. Dodatkowo, umożliwia na rozpoznanie różnych schorzeń jelita grubego, kontroli leczenia i wykonywania zabiegów w wielu chorobach gastrologicznych. Daje możliwość rozpoznania, a co najważniejsze – daje szansę na całkowite wyleczenie zmian nowotworowych na wczesnym etapie choroby.

W trakcie kolonoskopii istnieje także możliwość pobrania wycinków śluzówki do badania histopatologicznego. Badanie przeprowadzane jest obecnie z użyciem nowoczesnego, precyzyjnego i zaawansowanego technicznie endoskopu.

– Skończone 50 lat to wystarczający powód, by profilaktycznie poddać się kolonoskopii będącej standardem w wykrywaniu polipów, zmian przednowotworowych i nowotworów. Badanie służy wychwyceniu choroby jeszcze zanim pojawią się jej objawy. Narosło jednak wokół kolonoskopii wiele mitów, w konsekwencji czego większość społeczeństwa ma własne, często mylne wyobrażenie na temat przebiegu tego badania. Życzyłbym sobie tego, by podejście Polaków do kolonoskopii zmieniło się – apeluje prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła, Konsultant Krajowy w dziedzinie Gastroenterologii, Klinika Gastroenterologii, Hepatologii i Onkologii Klinicznej Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Klinika Gastroenterologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii – Państwowego Instytutu Badawczego.

Niestety, Polacy niechętnie korzystają z badań profilaktycznych i przesiewowych, a pandemia jeszcze bardziej zmniejszyła aktywność w tym zakresie. Szansą na poprawę słabych statystyk może być nowoczesny test przesiewowy na krew utajoną w kale – FIT (fecal immunochemical test).

Pacjent wykonuje go sam w domu i dopiero w przypadku dodatniego wyniku kierowany jest na kolonoskopię. Wykonywanie testu FIT w ramach badań przesiewowych raka jelita grubego zaczyna się po 50 roku życia i powtarza co dwa lata.

ZAJRZYJ: BADANIA PRZESIEWOWE W RAKU JELITA GRUBEGO

Z Motyką na raka… czyli kolonoskopia w pytaniach i odpowiedziach

W ramach tegorocznej edycji kampanii Servier – wyłącz raka! powstał film edukacyjny „Z Motyką na raka… czyli kolonoskopia w pytaniach i odpowiedziach” z udziałem popularnego artysty kabaretowego Roberta Motyki oraz prof. dr. hab. n. med. Michała Kamińskiego, Kierownika Zakładu Profilaktyki Nowotworów oraz Pracowni Endoskopii Kliniki Gastroenterologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii – Państwowego Instytutu Badawczego.

Rozmowa to swoista instrukcja dla widzów jak krok po kroku najlepiej przygotować się do badania kolonoskopowego. Ponadto dyskusja rozwiewa potencjalne wątpliwości i odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące kolonoskopii.

Wirtualna Poradnia Profilaktyki Raka Jelita Grubego Servier

W dniach od 9 maja do 9 czerwca 2022 roku uruchomiona zostaje specjalna platforma teleinformatyczna, umożliwiająca skorzystanie z bezpłatnych badań laboratoryjnych oraz konsultacji medycznych w formie teleporady, czatu lub wideoczatu.

Rejestracja odbywa się za pośrednictwem infolinii Telemedico, dostępnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00 pod numerem +48 22 307 49 94  (koszt połączenia zgodnie z tabelami opłat operatorów telekomunikacyjnych), gdzie należy podać konsultantowi dane niezbędne do rezerwacji terminu e-konsultacji tj. imię, nazwisko, numeru PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu kontaktowego i opcjonalnie adres email.

W ramach  kampanii każda zarejestrowana osoba może skorzystać z bezpłatnego profilaktycznego badania laboratoryjnego FIT (krew utajona w kale), realizowanego w punkcie diagnostycznym znajdującym się najbliżej miejsca zamieszkania. Otrzymane wyniki testu będzie można skonsultować z lekarzem.

Podczas teleporady lekarz oceni zarówno wyniki badania, jak również dane zebrane w ramach wywiadu i na tej podstawie wystawi adekwatne zalecenia dostępne dla pacjenta na dedykowanej platformie.

POLECAMY: RAK JELITA GRUBEGO – BAZA WIEDZY